Pomidory – dlaczego warto je jeść?

Pomidory nie tylko wspaniale smakują, ale także, dzięki bogactwu składników odżywczych, doskonale wpływają na nasze zdrowie i samopoczucie. Gruntowe, koktajlowe, malinowe… soczysta czerwień pomidorów skrywa wiele zalet, których często nie jesteśmy nawet świadomi. Oto, co warto wiedzieć na temat pomidorów.

1. Pomidory – 9 powodów, dla których warto je jeść

2. Suszone czy świeże – które pomidory są zdrowsze?

3. Pomidory koktajlowe – właściwości i witaminy

4. Odmiany pomidorów

5. Żółte i zielone pomidory – co warto wiedzieć?

Zjadamy je na surowo, wykorzystujemy do przygotowania sosów, zup czy przecierów. Możliwości jest bardzo dużo, ale łączy je jedno – każda z nich da smaczny, pożywny efekt. Spożywanie pomidorów w każdej postaci ma właściwie same plusy.

1. Pomidory – 9 powodów, dla których warto je jeść

W Europie pomidory pojawiły się pod koniec XV wieku. To Włosi nazwali je pomi d’oro, czyli złote jabłka. Stąd polska nazwa tych niezwykłych warzyw, a właściwie owoców (z botanicznego punktu widzenia). A zatem dlaczego warto jeść pomidory? Jakie wartości odżywcze pomidory zawierają?

  • wzmacniają odporność (ze względu na zawartą w pomidorach witaminę c)
  • ułatwiają utrzymanie prawidłowej wagi
  • poprawiają wzrok
  • wspomagają układ krwionośny i poprawiają wyniki krwi
  • wspomagają reakcje antynowotworowe
  • korzystnie działają na urodę (pomidory opóźniają procesy starzenia, a wyciągi z pomidorów rozjaśniają przebarwienia i pomagają w zwalczaniu trądziku)
  • wspomagają w leczeniu cukrzycy (właściwości lecznicze związane są z tym, że pomidory ułatwiają procesy metaboliczne glukozy, a co za tym idzie, normuje poziom cukru w organizmie).
  • zmniejszają ryzyko zawału serca
  • chronią przed szkodliwym działaniem promieni słonecznych

Dzięki spożyciu świeżych pomidorów, ale również zjedzeniu przetworów pomidorowych, wiele zyskujemy ze względu na likopen, czyli naturalny czerwony barwnik, znajdujący się w pomidorach. Co ważne, nie ginie on w obróbce cieplnej! Właśnie dlatego warto jeść także m.in. koncentraty pomidorowe.

2. Suszone czy świeże – które pomidory są zdrowsze?

Suszone pomidory możemy kupić praktycznie w każdym sklepie. Ale wielu klientów sądzi, że skoro są suszone, nie mają tylu substancji odżywczych. Nic bardziej mylnego! W okresie jesienno-zimowym świeże pomidory warto zastąpić suszonymi. Dlaczego?

Suszone pomidory zawierają w swoim składzie znacznie większą ilość likopenu, o którym wspomnieliśmy już powyżej. Warto je zatem dodawać do kanapek, zapiekanek, sałatek czy makaronów. W pobliskim sklepie nie ma suszonych pomidorów? Zawsze możesz kupić pomidory online, które – w każdej postaci – zostaną bezpiecznie dostarczone do twojego domu, pod same drzwi.

3. Pomidory koktajlowe – właściwości i witaminy

Pomidory koktajlowe, chociaż niewielkie, są ogromną skarbnicą witamin. Pokrywają dzienne zapotrzebowanie na witaminę A w 15 procentach oraz dzienne zapotrzebowanie na witaminę C w 10 procentach (wystarczy zjeść garść pomidorków). Zawierają też witaminy E, PP i K, jak i żelazo, potas, miedź, wapń i inne makro- i mikroelementy.

E, PP i K, makro- i mikroelementów, od żelaza, przez potas, miedź, wapń, aż po mangan i kobalt.

http://mowimyjak.se.pl/dom-i-ogrod/rosliny-i-ogrod/jakie-zalety-maja-pomidory-koktajlowe-uprawa-pomidorow-koktajlowych-pomidory-koktajlowe-uprawa-jak,12_42366.html

C, E, PP i K, makro- i mikroelementów, od żelaza, przez potas, miedź, wapń, aż po mangan i kobalt.

http://mowimyjak.se.pl/dom-i-ogrod/rosliny-i-ogrod/jakie-zalety-maja-pomidory-koktajlowe-uprawa-pomidorow-koktajlowych-pomidory-koktajlowe-uprawa-jak,12_42366.html

C, E, PP i K, makro- i mikroelementów, od żelaza, przez potas, miedź, wapń, aż po mangan i kobalt.

http://mowimyjak.se.pl/dom-i-ogrod/rosliny-i-ogrod/jakie-zalety-maja-pomidory-koktajlowe-uprawa-pomidorow-koktajlowych-pomidory-koktajlowe-uprawa-jak,12_42366.html

4. Odmiany pomidorów

Sklepowe półki uginają się od pomidorów o różnych rozmiarach i kształtach. A zatem warto usystematyzować naszą wiedzę na temat odmian pomidorów.

Ze względu na wielkość owoców wyróżniamy:

Pomidory dzieli się również ze względu na kolor. Wyróżniamy:

– pomidory żółte i pomarańczowe

– pomidory czerwone

– pomidory malinowe

– pomidory zielone (są niedojrzałe, lepiej nie spożywać sałatki z samych zielonych pomidorów z dodatkami, tę odmianę warto za to przygotować w postaci przetworów)

– pomidory tygrysie

– pomidory czarne i czekoladowe

5. Żółte i zielone pomidory – co warto wiedzieć?

Jedzenie znacznych ilości sałatki z zielonych pomidorów z sosem winegret może szkodzić, ponieważ niedojrzałe owoce zawierają toksyny, w tym głównie solaninę i alkaloidy. Z kolei żółte pomidory, nieco delikatniejsze w smaku niż czerwone, świetnie regulują przemianę materii. Są też prawdziwą skarbnicą witaminy C i witamin z grupy B. Ich właściwości zdrowotne są niezaprzeczalne.

Podsumowując, zarówno w świeżych pomidorach, jak i w przetworach pomidorowych, znajdziemy prawdziwą bombę witaminową. Too jeden z najzdrowszych produktów, jakie możemy zaprosić do swojej kuchni.

undefined

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>